Neću vam ništa novo reći ako vam kažem da zgrade u Brčkom niču na sve strane. Nekadašnja naselja sa kućama i dvorištima, zamjenjuju redovi višespratnica. I neka, to je u redu, međutim, da li je naselje istinski naselje ako se u njemu ne ostavlja prostor za igrališta i parkiće, ili barem drvorede? Nikome to nije važno. Šta će nam dvorišta i zelenilo? Za nove stanare bitno je samo da li ispred ili u okolini zgrade ima dovoljno mjesta za parkiranje. A uglavnom ga nema.

Dugo sam se pitao zašto je to tako, tj. zašto brčanska Vlada ne propiše da svaka nova zgrada mora imati podzemnu garažu. Takav propis bi uveliko smanjio probleme sa parkingom u gradu koji ima tendeciju da postane još ozbiljniji kako grad raste (u visinu). A potom sam shvatio – najbolji način borbe protiv saobraćajnih gužvi u gradu jeste mali broj parking mjesta.

Ne, zaista nisam sarkastičan. I drugi gradovi to rade. Logika je da ako nemate gdje ostaviti automobil, onda ga nećete ni kupiti. U Njujorku samo 45,6% domaćinstava ima vlastiti automobil – po tome su lideri u SAD-u. Manjak parking prostora u Njujorku podigao je cijene dostupnog u nebo. Jednostavno se ne isplati posjedovati vlastiti automobil (pretpostavljam da se zato u holivudskim filmovima svi voze taksijima).

Da li je to i plan brčanskih vlasti? Ne vjerujem. Da bi to imalo efekta, mora postojati efikasan sistem javnog prevoza, kao i mreža biciklističkih staza – o svijesti stanovnika da ne govorimo. Iz tog razloga ne vjerujem da će manjak parking mjesta dovesti do smanjenja broja automobila u gradu. Štaviše, uvećaće već postojeći problem nepropisnog parkiranja koje se rijetko sankcioniše. (Ako neko ne zna, parkiranjem i zaustavljanjem na već ionako preuskim trotoarima ugrožava se bezbjednost pješaka, posebno roditelja i djece u kolicima, dok se licima u invalidskim kolicima potpuno onemogućava kretanje.)

Jasno je da se automobil mora negdje parkirati. Mišljenja sam da je to bolje učiniti u podzemnoj garaži, nego na trotoaru; bolje u podzemnoj garaži, nego na zelenoj površini; bolje u podzemnoj garaži, nego ispred zgrade na mjestu gdje bi mogla da bude zelena površina.

Kolumnista s fokusom na kritiku negativnih društvenih pojava. Društveni aktivista, po struci dipl. ekonomista, autor dvije knjige beletristike.

Leave A Reply